HATÁRŐR NYUGDÍJASOK OROSHÁZI EGYESÜLETE

A tartalomból:  Honlap --- köszöntő, kezdőlapRólunk --- az Egyesület történeteKapcsolat --- üzenetküldési lehetőség a VezetőségnekAlapszabály --- az Egyesület AlapszabályaHatározatok --- vezetőségi, kibővített vezetőségi, közgyűlésiBeszámolók --- közhasznúsági, pénzügyi, adó 1%Galéria --- képes beszámolók az Egyesület éves tevékenységérőlKegyeleti --- Megemlékezés a tagtársaknak (Csak aktualitáskor jelenik meg!)Emlékek --- határőr emlékek, hagyományok, tradíciókMeghívó! --- programajánló (Csak aktualitás esetén jelenik meg!)November --- jeles hónapok, napok, ünnepek

Orosháza booked.net
+18°C
Őszi fotók:
Kissné Boros Anikó
fotográfus
Tartalomhoz ugrás
SZENT ANDRÁS HAVA
November szokásos elnevezései még: Mindszent hava, Szentandrás hava, Őszutó, Enyészet hava. Az időjárás már beszorítja az embereket a házakba, megkezdődnek a csendes téli esték, Márton napjától a kiforrt bor kóstolgatása.

Mit is ír a régi gazdakalendárium?
„Az igás lovak, és a jármos ökrök takarmányozását csökkenteni lehet, megszűnvén a szorgosabb mezei munka. A répaszedést befejezzük. A fiatal fák derekát tövissel, szalmával körülkötjük vad ellen, a szőlőt befödjük, a kierjedt borokat föltöltjük. Kemény tél következik, ha a madarak kövérek és Halottak napján az idő száraz és már fagyos."

Ház körüli munkák
Novemberben a lakótelepi erkélyek virágládáit kiürítjük, velük már csak tavasszal lesz dolgunk, amikor komposzttal (esetleg új földdel) keverjük. Akinek üveggel fedett terasza van, az természetesen egész télen elláthatja a családot a balkonon nevelt zöld fűszernövényekkel. Ha az erkélyen nem süllyed a hőmérséklet fagypont alá, akkor itt tárolhatjuk a homokba dugott gyökérzöldségeket, illetve a jól betakart és fénytől védett krumplit is. Az almát, a körtét (csak hibátlanokat!) egyesével újságpapírba csomagolva hosszú ideig megóvhatjuk.

A betakarítás után most érkezett el az őszi mélyszántás ideje.

Novemberben lehet elkészíteni a tél egyik legfontosabb C-vitamin forrását - a savanyú káposztát, de nem ecetes, hanem természetes, tejsavas erjesztéssel! Gyaluljuk le a káposztát, tegyük hordóba, sóval, borssal, babérlevéllel, csöves paprikával, birsalmával rétegesen, egy-két fejet egészben hagyva. A kádat zárjuk el a levegőtől, így szagtalanul érik be.

Szintén jó C-vitamin forrás a kökény, amelynek dércsípte termését is gyűjthetjük. Ha még a fagy engedi, a vöröshagymából kiválogatott kicsi, 23-25 mm átmérőjű, hagymát ültessük el kora tavaszi zöldhagymának: 8-10 cm mélyre rakjuk le, hogy hosszú fehér része legyen a szárnak. Ugyanebben az időben megtehetjük ezt fokhagymával is, amely zsenge állapotában rendkívüli csemege lesz. Érdemes takarni a talajt, és kora tavasszal, egyszerű fólia alagúttal elősegíteni a hajtást. A szőlőt - a fagyok beállta előtt takarjuk földdel. A sorokban lévőket töltögető ekével, az egyedül állókat kézi erővel, 4-8 szemig takarjuk. A szálvesszőzött tőkéknél húzzunk be több vesszőt a fedésre vágott árokba. A fiatal, magasművelésű szőlőkben a biztosítócsapot, szálvesszőt takarjuk. Erős fagyra számítva a felső karokat papírral, csuhéval takarjuk be. Soha ne használjunk műanyagot.

A gyümölcsfákról távolítsuk el az ottmaradt leveleket, és a múmiákat semmisítsük meg, mert ezek a fertőzés gócai. Az eltávolított egészséges ágakat és leveleket komposztáljuk. A fiatal fák törzseit takarjuk el a vadak elől, mert azok télen végzetes károkat okozhatnak.

Testmozgás, sport
Ez már a téli időszak ezért a szóba jöhető mozgásformák eléggé behatároltak. Ilyenek a teremsportok gyakorlása, a fittness klubok és az erősítő termek igénybevétele, az uszoda, ahol a szauna segítségével méregteleníteni lehet, vagy a kispénzűeknek és az elfoglaltaknak az otthoni torna. A mozgáshiány kiküszöbölésére rendszeres tornázzunk reggelente. Az előző pontban részletezett székrekedés megszüntetésére a hasizom fejlesztése kiváló hatással van. A különböző ugráló gyakorlatok, mint pl. az ugráló asztal használata (ennek hiányában a lépcsőn való ugrálás) is nagyon hasznosak lehetnek!  Rendkívül hasznos szerkezet a ma már elérhető áron beszerezhető un. chi gép is, amely a szobában 15 perc alatt helyettesítheti 40 perc gyaloglását, és az energiaháztartást átrendezi. Felpezsdíti a perifériás vér és nyirokkeringést, megmozgatja a gerincoszlop „beállt" izomzatát és a testsúlycsökkentésben is szerepet játszik.

/forrás:https://tinyurl.hu/Wale/
Készítette:
Minden jog fenntartva!

Határőr Nyugdíjasok Orosházi Egyesülete
5900 Orosháza, Gyopárosi u. 1.
Telefon:  68/510-220/82-25
Mail: hor.nyugd.egy.ohaza@citromail.hu     
Elindultunk:
Weboldalunk 11 éves!

MENÜ
A LAP TETEJÉN
Vissza a tartalomhoz